Під час їзди вага авто має рівномірно розподілятися між передньою та задньою віссю. Колеса також повинні отримувати однакове навантаження, що гарантує гарну керованість та відсутність сторонніх вібрацій. Це є однією з основних причин, для чого здійснюється балансування шин.
Виконання таких робіт необхідне, щоб фактичний центр маси збігався з віссю обертання. Та на практиці цього не так просто досягти. Балансування коліс — це процес, який потребує наявності спеціального обладнання, тому знадобиться запис на сервіс. Варто детальніше дізнатися, коли звертатися до СТО та якими будуть наслідки ігнорування проблеми.
Як проявляється дисбаланс на кожній осі?
Є загальні особливості, які вказують на проблему: зокрема, складнощі у кермуванні та вібрування керма. Але, залежно від того, де проявився дисбаланс, ознаки можуть відрізнятися. Наприклад:
- передня вісь. У цьому випадку все більше будуть проявлятися легке тремтіння в педалях, вібрації керма та проблеми з утриманням авто на прямій лінії чи під час повороту;
- задня вісь. Вібрація машини буде слабшою, а під час виконання маневрів транспортний засіб злегка відноситиме вбік;
- обидві осі. Можуть проявитися всі вказані ознаки, проте їх доповнюватиме незначний шум у салоні.
Ці симптоми напряму залежать від зміни швидкості. Під час прискорення авто вони стають більш відчутними, але зменшуються при сповільненні транспортного засобу.
Коли вібрації проявляються лише під час натискання на гальма, варто звернути увагу на стан зношеності гальмівних дисків. Якщо хоча б один із них має деформацію, потрібно на осі замінити обидва, адже таку проблему часто плутають із проявом розбалансування та шукають відповідну послугу в майстрів.
Що стає причиною розбалансування?
В процесі експлуатації шини та диски зазнають значних навантажень. Це особливо помітно, коли автомобіль виконує наїзд на бордюр або ж на швидкості потрапляє у вибоїну. З часом покришки зношуються, що стає доповненням до вже існуючих деформацій.
Значну роль відіграє неправильний монтаж, а також випадкова втрата чи пошкодження контрваг. Навіть незначне відхилення від центру ваги може призвести до великих навантажень на підвіс. Наприклад, різниця в 10 г під час прискорення до 50 км/год перетворюється на масу 1,2 кг, яка вдаряє по підвісці. І ця сила буде пропорційною до збільшення швидкості.
Коли варто звертатися до майстра?
Балансування рекомендовано проводити не рідше ніж один раз на рік або кожні 15 000 км пробігу. Проте основним фактором, який вказує на те, чи потрібно балансувати колеса, залишаються проблеми з кермуванням та вібрації.
Слід звернути увагу, наскільки рівномірно відбувається стирання протектора, адже це ще одна ознака розбалансування. Також обов'язково потрібно проводити роботи після заміни шин, адже кожна модель має різницю у вазі. Зазвичай вона несуттєва, проте може проявляти себе з набором швидкості.
Які авто в зоні ризику?
До розбалансування більш вразливі автомобілі з пробігом. Багато сучасних автівок мають продуману конструкцію, яка сприяє повному контролю над машиною навіть у аварійних випадках. Наприклад, модельний ряд MITSUBISHI пропонує транспортні засоби з різними режимами повного приводу, між якими можна перемикатися під час руху.
Автівка MITSUBISHI PAJERO SPORT має технологію розподілу навантаження між передніми та задніми колесами в різних пропорціях, залежно від умов руху. Це запобігає розбалансуванню, тому автосервіс власники таких машин можуть відвідувати не так часто.
До чого призводить ігнорування проблеми?
Водій не відчуває комфорт під час кермування, проте це не є основним наслідком розбалансування. Періодичне навантаження на конструкцію призводить до супутніх несправностей, в тому числі:
- Прискореного зносу підшипника, що вимагатиме його заміни.
- Проблем із амортизацією. Такий супутній ремонт буде мати значну вартість.
- Відкручування болтів кульової опори, в результаті чого відбувається її відокремлення.
Кожен водій, який мав аналогічні проблеми, знає, що таке балансування коліс та як його відсутність відображається на стані транспортного засобу. І це не лише збільшення вартості технічного обслуговування, а й ризик створення аварійної ситуації на дорозі за несприятливих погодних умов чи при низькій якості покриття.
Які роботи виконає майстер?
Послуги СТО передбачають коригування розподілу ваги таким чином, щоб фактичний центр маси співпадав із геометричним. Для цього встановлюють противаги з різною масою, які мають компенсаторну функцію. Їх монтаж може замінити використання спеціальних гранул або порошку, що засипають в шину.
Під час руху суміш рухається всередині й це призводить до рівномірного розподілу навантаження. Такий підхід більш практичний, адже противаги можуть загубитися в процесі експлуатації. Порядок балансування коліс передбачає декілька етапів:
- Діагностика, під час якої авто встановлюють на стенд, і датчики визначають характеристики дисбалансу.
- Розрахунок противаг, що виконує комп'ютер. Необхідно максимально точно визначити їх масу та місце встановлення.
- Кріплення вантажів на внутрішній чи зовнішній стороні диска.
- Повторна перевірка, щоб переконатися у правильному вирішенні проблеми.
Якщо додатково була виконана заміна шин, після неї обов'язково знадобиться обкатка, коли автівка 100-200 км їде з невеликою швидкістю, щоб протектор сів на диск.
Розрахунок вартості ТО, в тому числі й для виконання таких робіт, буде залежати від складності проблеми та об'єму проведених процедур. На сайті офіційного дилера його зручно зробити онлайн, щоб точно планувати бюджет.