Двигун – основний вузол будь-якого автомобіля, і коли він несправний, інші деталі також працюють неправильно. В міру довготривалої експлуатації транспортного засобу власнику рано чи пізно доведеться провести капітальний ремонт мотора.
Цей процес передбачає повне відновлення силової установки до заводських параметрів. Необхідність у ньому виникає тоді, коли ви досягли певних цифр у кілометражу пробігу або раніше, якщо з тих чи інших причин ДВС перебуває в сильно зношеному стані.

Що таке капітальний ремонт
Цей процес передбачає доведення всього мотора в цілому, а також його окремих деталей до оптимального стану. Внаслідок таких робіт силова установка працюватиме знову як нова, тобто майже повністю повернеться до заводських параметрів. Капремонту двигуна з часом потребують всі автомобілі, навіть дорогі й преміальні.
Необхідність у такому відновленні виникає тоді, коли мотор сильно зношений та не може працювати як раніше. Капітальний ремонт – це його відновлення, а не просто розбирання, тобто він включає велику кількість робіт. Після його проведення двигун може знову функціонувати на повну силу.
Цей процес не тільки включає багато етапів, а і є досить дороговартісним. Його не варто плутати з перебиранням, адже в останньому випадку майстер тільки розбирає та міняє окремі комплектуючі, що вийшли з ладу. Необхідність капремонту визначають як по досягненню певного пробігу, так і за конкретними симптомами, про них ми поговоримо далі.
Коли потрібен капітальний ремонт
Кожен водій повинен постійно перевіряти стан свого автомобіля та звертатися до фахівців у випадку несправностей. Про те, що двигун вашого авто потребує капітального ремонту, повідомляють наступні ознаки:
- поява сторонніх шумів під час роботи. Якщо ви чуєте стуки або лязг з боку деталей, це свідчить про необхідність термінової діагностики та ремонту;
- вібрації, нерівномірна робота мотору. Якщо він троїть, це може свідчити про загальне зношення або вихід з ладу окремих комплектуючих;
- збільшення витрати мастила. Якщо раніше автомобіль не витрачав так багато оливи, варто провести діагностику. Можливо, зносилися поршневі кільця чи виникли інші проблеми з ущільненням;
- складнощі з запуском двигуна. Ця проблема виникає внаслідок величезної кількості поломок, проте може свідчити й про зношення та необхідність капремонту мотора;
- поява густого диму з вихлопної труби. Особливо тривожна ознака, якщо він має чорний або синій колір. Це говорить про те, що виникли проблеми зі згорянням мастила чи палива в силовій установці.
Є й інші ознаки, за якими визначають необхідність капітального ремонту. Це, зокрема, зниження компресії в циліндрах. Таке явище говорить про зношення цих деталей, а також клапанів чи поршнів. Якщо вони виходять з ладу, знадобиться капремонт ДВС.
До майстра обовʼязково потрібно звернутися, якщо силова установка вашого авто витрачає набагато більше палива, ніж зазвичай. Про внутрішні проблеми свідчить і втрата потужності – це дуже неприємна проблема, яка може призвести до значних складнощів на дорозі.
Варто враховувати також пробіг автомобіля. В нормальних умовах звичайний ДВС розрахований приблизно на 200-300 тисяч кілометрів, увесь цей час він зберігає свій ресурс. Рідше бензинова силова установка може прослужити до 500 тисяч кілометрів. Дизельні мотори працюють близько 600-700 тис. км.
Діагностика як важлива складова капітального ремонту
Коли водій звертається на СТО зі скаргами на роботу двигуна, перше, що зробить кваліфікований майстер – проведе перевірку за допомогою спеціального обладнання. Капітальний ремонт автомобіля – це складний та дорогий процес, тому попередньо варто визначити його необхідність.
Здебільшого для встановлення рівня зношення циліндро-поршневої групи потрібно виміряти залишковий вакуум та компресію. Це основні способі діагностики, за допомогою яких стає відомо, чи потрібен автомобілю капітальний ремонт. Проте для більш точної перевірки можуть знадобитися й інші методи.
Діагностику здійснюють за допомогою:
- стетоскопа;
- манометра;
- ендоскопа;
- нутроміра та інших приладів.
Також визначають рівень витрати пального та мастила. Якщо рідин потрібно значно більше, ніж раніше, це також свідчить про зношення та необхідність відновлення силової установки.
Варто враховувати, що термін служби двигуна до капітального ремонту залежить не тільки від його типу, а й самого автомобіля. У іномарок силові установки більш довговічні, в порівнянні з вітчизняними авто. Особливо витривалими вважаються мотори машин японських виробників.
Як проводиться капітальний ремонт
Як уже зазначалося вище, це досить складний процес, що потребує знань, вміння, наявності спеціального обладнання та інструментів. Розглянемо докладно, що входить в капітальний ремонт двигуна:
- Демонтаж. Силовий агрегат потрібно зняти з авто та розібрати на комплектуючі. Кожну окрему деталь ретельно вичищають від забруднень. Це потрібно зробити як для основних, так і для допоміжних елементів.
- Діагностика. На цьому етапі визначають всі ушкодження та встановлюють, настільки сильно зношені запчастини. Так буде відомий перелік деталей, які потрібно встановити.
- Пошук несправностей. Проводиться дуже ретельно та складається також з кількох етапів. Так, звертають увагу на наявність тріщин на блоках циліндрів, вимірюють зазори, геометричні параметри, зіставляють їх з заводськими показниками, щоб визначити відхилення.
- Ремонт та чистка головок блоку циліндрів. На цьому етапі також потрібно ліквідувати тріщини, встановити нові олійні ковпачки, за потреби відновити чи замінити інші деталі.
- Реконструкція блоку циліндрів. Зокрема, проводять їхнє розточування, абразивну обробку стінок, а потім встановлюють нові гільзи. На цьому етапі потрібні й інші роботи, наприклад, відновлення ніші колінвалу.
На цьому етапі процес капремонту не завершується. Процедура включає також реставрацію колінвалу (потрібна найчастіше), після чого силову установку збирають та встановлюють на місце.
Далі запускають двигун на холостих, і дають йому попрацювати так деякий час. Це необхідно, щоб оцінити його роботу на холодну, а також дати новим деталям притертися. Далі потрібно відрегулювати оберти на холостому ходу, токсичність газів, налаштувати систему запалення.
Уникнути дороговартісного ремонту можна, якщо вчасно проводити технічне обслуговування. Для власників автомобілів МІТСУБІСІ запис на сервіс доступний онлайн на сайті офіційного дилера японського виробника – компанії «MITSUBISHI Арма Моторс Київ».
Тут використовують тільки оригінальні запчастини та рідини, адже це важлива складова стабільної роботи силової установки. Зробіть розрахунок вартості ТО онлайн, щоб заздалегідь визначити, чи дорого обійдеться вам цей процес, та розпланувати свої витрати.