Зчеплення ー це елемент автомобіля, який відповідає за передачу крутного моменту від двигуна до коробки передач і провідних коліс. Ця деталь відіграє роль своєрідного «містка» між мотором та трансмісією.
Знати основні несправності зчеплення повинен кожен водій, адже цей елемент потрібен для того, щоб зрушити з місця та збільшити швидкість. Він задіяний і під час гальмування, адже в машинах з механічною коробкою передач для зниження швидкості чи зупинки спочатку натискають на його педаль.
З чого складається зчеплення
Так називається механізм, що входить до складу трансмісії автомобіля. Як уже зрозуміло, його головне завдання ー передати крутний момент від колінчастого валу ДВС до коробки передач. При цьому, двигун на короткий час відключається від КПП, а потім знову зʼєднується, продовжуючи працювати.
Будова зчеплення автомобіля в більшості машин з механічною коробкою передач стандартна. У таких авто встановлюється суха однодискова деталь, яка складається з двох взаємно прилеглих дисків. Один з них є ведучим, а інший ー веденим. До конструкції також входять система приводу й вижимний підшипник.
У класичних АКП чи безступеневих трансмісіях типу CVT використовують багатодискове зчеплення. Цей механізм знаходиться всередині корпусу коробки, тому відремонтувати його не можна. Також існують повністю автоматичні відцентрові різновиди, функціонування яких залежить від обертів силової установки.
Принцип роботи зчеплення
Як вже стало зрозуміло, головними складовими стандартного механізму є натискний (ведучий) та ведений диски. Вони притискаються один до одного чи розʼєднуються під впливом приводу. Головний диск масивний та великий, він міцно закріплений у кожусі та не поєднаний з валом КПП.
Ведена частина, навпаки, тонка й розміщена на шліцах валу коробки передач. У робочому стані ці два елементи під тиском пружин та вичавного підшипника міцно зʼєднані між собою та передають крутний момент. Коли водій натискає на педаль, відбувається розʼєднання. Тобто ведений диск з валом не обертається.
Розглянемо загальний принцип роботи на практиці, коли водій хоче поїхати:
- вичавлюється педаль та вибирається передача. Двигун продовжує працювати, його маховик обертається, але не стикається з веденим диском. Авто залишається на місці;
- водій трохи відпускає педаль, і машина починає повільно рухатись. Під впливом пружин натискного диска ведений зустрічається з маховиком. Коефіцієнт обертання останнього високий, тому швидкість елемента збільшується, а обертання передається до провідних коліс;
- водій утримує педаль зчеплення. Маховик і диск стискаються, швидкість обертання, як і руху автомобіля, збільшується;
- водій відпускає педаль. Крутний момент передається від двигуна до коробки передач, а звідти до головних коліс.
Передачі перемикаються за рахунок фізичного розʼєднання мотора й КПП, при цьому ДВС продовжує працювати.
Розглянувши принцип роботи зчеплення, ви зрозуміли, що його встановлюють не тільки для передачі крутного моменту. З його допомогою ви можете плавно почати рух без повзучих стартів та ривків. За допомогою цього елементу можна безпечно керувати авто, наприклад, перемикати передачі під час руху вгору й правильно розподіляти навантаження.
Для виготовлення маховика й кошика зчеплення використовують метал, для веденого диска ー фрикційний матеріал. Останній тип сировини забезпечує прослизання елемента між кошиком та маховиком під час натискання на педаль. Завдяки пробуксовуванню дисків транспортний засіб починає плавно рухатись.
Поширені несправності
Зчеплення ー важлива деталь автомобіля. Якщо з нею не все гаразд, водій може взагалі не зрушити з місця. Серед головних проблем з цим елементом виділяють наступні:
- знос чи замаслювання дисків:
- поломка кошика;
- заклинювання чи вихід з ладу вилки;
- зношення натискного підшипника.
Якщо деталь працює нормально, вона не привертає до себе уваги. Проте пропустити й не помітити несправність, як і ігнорувати її, складно.
Небезпечна ситуація на дорозі ー коли зчеплення вимикається не повністю. Коли водій натискає на педаль, ведений та ведучий диски не розмикаються, як потрібно, тому під час перемикання передачі чутно скрегіт та хруст. Трапляється й неповне виключення, тобто пробуксовка. В такому випадку чутно виражений запах фрикційних накладок.
Це повʼязано з нещільним приляганням поверхонь деталей одна до одної та їхнім прослизанням. В міру того, як водій намагається набрати швидкість, зростає кількість обертів колінчастого валу. Потужність від двигуна до коліс передається не повністю.
Проблеми зі зчепленням виникають через:
- сильне зношення фрикційних накладок;
- тривалі перенавантаження авто чи постійне утримування зчеплення не повністю увімкненим (властиве водіям-початківцям);
- несправність вижимного підшипника. Її визначити легко, адже головною ознакою є шум в області коробки передач на холостому ходу, який зникає після натискання на педаль;
- ослаблення демпферних пружин чи викривлення фрикційних накладок. Ці явища призводять до вібрацій.
Часто проблема полягає не тільки у зношенні деталей, а й в тривалому агресивному стилі водіння з ривками, різких стартах з місця чи постійній їзді з додатковими навантаженнями, наприклад, з причепом.
Як визначити поломку
Ознаки несправностей механізму зчеплення наступні:
- під час руху чутно сторонні запахи;
- виникають проблеми з набором швидкості;
- педаль реагує повільно, відчувається тугою або відбувається пробуксування;
- зчеплення вимикається не повністю, при цьому чутно гул;
- при натисканні педалі чи перемиканні передачі зʼявляються сторонні звуки (скрегіт, гул).
Варто враховувати, що в нормальному режимі експлуатації деталь потребує заміни через кожні 100-150 тис. км пробігу. Ті, хто вибирають агресивний стиль їзди, частіше стикаються з необхідністю такого ремонту.
Як перевірити зчеплення, якщо воно працює неправильно? Власникам авто MITSUBISHI варто звернутися до офіційного дилера для проведення ТО. Запис на сервіс здійснюється онлайн, у салоні допоможуть продіагностувати стан усіх деталей та замінити їх.
Розрахунок вартості ТО також можна зробити одразу на сайті. Це допоможе точно визначити вартість робіт та розпланувати бюджет.
Також офіційний дилер пропонує придбати нові автомобілі японського бренду. Модельний ряд MITSUBISHI ー це позашляховик OUTLANDER, міський універсальний ASX або PAJERO SPORT для подорожей. Зверніть увагу також на місткий дизельний пікап L200 чи ECLIPSE CROSS у спортивному дизайні.