З перегрівом двигуна водії можуть час від часу стикатися влітку, коли через дуже високу температуру повітря агрегат не може нормально охолоджуватися. Проте це явище не можна вважати нормальним, адже воно може призвести до серйозних несправностей.
Знати причини перегріву двигуна та методи їх усунення повинен кожен автомобіліст. Їхати на машині з дуже гарячим мотором не можна, в такому випадку можливі не тільки серйозні пошкодження, а й повний вихід установки з ладу.

Чому двигун перегрівається
Під час роботи цей агрегат виділяє дуже багато теплової енергії. Це природний процес повʼязаний зі згорянням паливної суміші в циліндрах та сильним тертям між комплектуючими мотора. В нормальних умовах, коли все в автомобілі працює стабільно, надмірне тепло ефективно розсіюється завдяки циркуляції мастила й антифризу.
Захист двигунів від перегріву забезпечується й завдяки наявності систем примусового охолодження. Для остудження автовласники купують та використовують антифриз – його рівень потрібно постійно контролювати. Проте навіть за наявності достатньої кількості охолоджувальної рідини не завжди виходить уникнути «кипіння».
Якщо мотор вашого авто перегрівається, це може бути наслідком:
- зниження рівня антифризу. Цей розчин має бути в авто завжди, адже він поглинає тепло від двигуна й забезпечує охолодження. Охолоджувальна рідина знаходиться в спеціальному бачку, про його розташування ви дізнаєтеся з інструкції з експлуатації транспортного засобу;
- зниження рівня моторного мастила. Олива зменшує тертя між рухомими деталями шляхом утворення тонкої плівки на їхній поверхні. Таким чином, під час роботи двигун виділяє менше тепла. Якщо мастило виглядає темним і брудним, його потрібно замінити;
- несправності системи охолодження. Якщо антифризу та мастила достатньо, а двигун все одно перегрівається, потрібно перевірити стан радіатора. Проблема може бути повʼязана з його засміченням або пошкодженням;
- поломка термостату. Ця деталь відповідає за регулювання потоку антифризу через силову установку. Коли він несправний, рідина не циркулює так, як це необхідно;
- вихід з ладу вентилятора. Ця деталь відіграє важливу роль в процесі охолодження, адже створює додатковий потік повітря для зниження температури. Якщо мотор особливо часто перегрівається в заторах або в процесі їзди на невеликій швидкості, можливо, проблема саме у вентиляторі.
Це не єдині причини перегріву двигуна. Температура мотора може досягати критичної й тоді, коли він несправний. Таке явище може бути викликане величезною кількістю проблем, наприклад, виходом з ладу ременя, шланги, засмічення блоку теплообмінника тощо. Серед інших причин: поломка помпи, парового клапана, прокладки ГБЦ.
Як визначити, що двигун сильно перегрівся
Підвищення температури ДВС до критичного значення важливо вчасно розпізнати. В такому випадку можна швидко відреагувати й уникнути серйозних поломок. Часто буває так, що проблема виникає несподівано, посередині дороги, проте продовжувати рух з гарячим мотором не можна.
Про сильний перегрів свідчать наступні ознаки:
- відповідні показники на панелі приладів. Постійно стежте за ними під час руху, щоб не пропустити сильний перегрів. Якщо стрілка покажчика температури знаходиться в червоній зоні, це означає, що двигун перегрівся;
- попередження на панелі приладів. Багато сучасних автомобілів обладнані спеціальними системами, які сигналізують про проблему. Якщо двигун перегрівся, загоряється спеціальна лампочка;
- дим або пар з-під капота. У такому випадку потрібно негайно зупинитися, тобто зʼїхати на узбіччя та увімкнути «аварійку»;
- поява горілого запаху. Якщо ви чуєте його, це може свідчити про те, що антифриз або моторне мастило сильно перегрілися й більше не відводять тепло;
- зменшення потужності. Гарячий двигун не може демонструвати повну потужність, та працює нестабільно.
Дізнатися про перегрів можна й за нехарактерними звуками, а саме, стукотом та гудінням від ДВС. Проте надійніший спосіб – контролювати показник температури двигуна на панелі приладів. Тоді ви зможете вчасно відреагувати на критичне й швидке нагрівання й усунути проблему до того, як вона призведе до неприємностей.
Чому двигун не повинен перегріватися
Недарма в кожному транспортному засобі передбачено ефективний захист проти критичного підвищення температури. Наслідки перегріву двигуна дуже неприємні, часто автовласникові доводиться платити дуже дорого за ремонт і відновлення. Тому захист від закипання критично важливий завжди.
Розглянемо, до яких проблем може призвести перегрів мотора:
- дефект прокладки ГБЦ. Через її пошкодження мастило та антифриз не будуть циркулювати в системі так, як потрібно, а просто витікатимуть. Крім того, вони можуть змішуватися між собою, що також дуже небезпечно для ДВС;
- деформація ГБЦ. Також призводить до погіршення герметичності, внаслідок чого знадобиться дороговартісний ремонт;
- пошкодження циліндрів і поршнів. Результат в цілому неприємний: силова установка втрачає свої властивості й може повністю вийти з ладу;
- несправності комплектуючих системи охолодження. Головні проблеми, з якими часто стикаються через перегрів, – поломка радіатора, термостата тощо.
Встановити, чому гріється мотор в машині, варто як тільки ви відмітили таку проблему. Реагувати потрібно до того, як стрілка покажчика температури буде в червоній зоні. Тривожна ознака, якщо двигун постійно та швидко гріється, а його показник набагато вище робочого (90-110 градусів).
Що робити, якщо ДВС перегрівся
Як уже писалося вище, це може статися несподівано прямо в дорозі. В такому випадку потрібно негайно зупинитися, й заглушити двигун. Не поспішайте відразу відкривати капот, адже мотор дуже гарячий, почекайте, доки температура знизиться. Для цього може знадобитися приблизно 15-30 хвилин.
Тепер можна спробувати встановити, від чого гріється двигун. Відразу перевірте, чи достатньо охолоджувальної рідини у вашому авто. Знайдіть бачок, у якому вона знаходиться, та зверніть увагу на вказану на ньому позначку мінімального рівня. Доливайте тільки той антифриз, який ви використовували раніше.
Також зверніть увагу на стан системи охолодження. Пошкодження шлангів або порушення герметичності можна виявити й візуально. Не варто поливати силову установку водою, адже через різкий перепад температур складові системи охолодження можуть потріскатися. Доливайте антифриз тільки тоді, коли температура двигуна знизилася, тобто дочекайтеся остигання.
Щоб уникнути проблем у дорозі, важливо регулярно проходити ТО. Для власників автомобілів МІТСУБІСІ можливий запис на сервіс онлайн на сайті офіційного дилера «MITSUBISHI Арма Моторс Київ». Тут також відразу можна зробити розрахунок вартості ТО, щоб знати, скільки буде коштувати обслуговування.
Якщо ви хочете придбати новий автомобіль, зверніть увагу на модельний ряд MITSUBISHI на нашому сайті. У нас представлені різноманітні моделі японського автовиробника, вони доступні також у кредит. Ви можете вибрати й нові авто, зокрема пікап L200 або OUTLANDER.