Власники як бензинових, так і дизельних автомобілів стикаються з ситуацією, коли на холостому ходу оберти стають нестабільними, тобто «плавають». Розпізнати цю ситуацію просто: стрілка тахометра починає коливатися.
У випадку «плавання» обертів під час роботи на холостому ходу можуть виникати вібрації та сторонні звуки. Ця ситуація може свідчити про велику кількість проблем, тому ігнорувати її не можна.
Чому оберти мають бути стабільними
Холостий хід — це режим роботи двигуна, коли машина стоїть на місці, педаль акселератора не натиснута, а двигун продовжує працювати. При цьому мотор має підтримувати мінімальну швидкість обертання колінчастого вала, щоб забезпечувати живлення генератора, насоса охолоджувальної рідини, вакуумного підсилювача гальм.
Кожен водій повинен знати, які мають бути обороти двигуна на холостому ходу. Як правило, оптимальний показник — у межах 500-900, також нормальним вважається діапазон 750-800. Якщо стрілка тахометра падає нижче, це свідчить про те, що обороти «плавають». При цьому показники можуть дуже різко змінюватися.
Стабільність обертів має значення для рівномірної та тихої роботи двигуна, і, відповідно, комфортного керування. Це важливо й для правильної роботи обладнання, зокрема, вакуумного підсилювача гальм.

Причини «плавання» обертів
Якщо ви відмічаєте, що під час роботи на холостому ходу стрілка тахометра постійно та різко змінює положення, а також відчуваєте вібрації або чуєте сторонні звуки, потрібно зробити діагностику. Для власників автомобілів MITSUBISHI запис на сервіс можливий онлайн прямо на сайті офіційного дилера.
Розглянемо, чому «плавають» обороти на холостому ходу. Самостійно й точно встановити причину не вдасться, допоможе тільки професійна діагностика.
Вихід з ладу регулятора холостого ходу
Часто саме це є причиною нестабільних обертів. Регулятор являє собою виконавчий механізм, тому розпізнати його поломку не так легко. Задача цього елемента — регулювати повітря, що надходить через додатковий канал в обхід зачиненої на холостому ходу дросельної заслонки.
Якщо регулятор несправний, ви можете відмічати й інші проблеми, наприклад, труднощі під час запуску мотора, несподівану зупинку при скиданні газу або при перемиканні передачі. Машина може взагалі не перейти на холостий режим. Несправності регулятора виникають через:
- поганий контакт. Через нього клапан не отримує живлення;
- накопичення нагару на датчику. В такому випадку може допомогти чистка;
- механічні дефекти.
В останньому випадку найкраще встановити новий регулятор.
Вихід з ладу датчика кисню
Цей елемент знаходиться меж дроселем та повітряним фільтром. Він виконує функції індикатора для подачі потрібної кількості повітря. На основі даних, які надходять від нього, ЕБУ визначає необхідну кількість бензину чи дизелю для впорскування. Найчастіше в цьому датчику ламається термокомпенсаційний резистор.
Така ситуація призводить до того, що обсяги повітря розподіляються та коригуються неправильно. Буває, що усунути поломку виходить шляхом чистки датчика, проте частіше доводиться міняти його. До нестабільних обертів призводить також несправність деталі, що фіксує положення дросельної заслінки.
Порушення герметичності впускної системи
Якщо у вас нестабільні обороти двигуна, потрібно перевірити цей момент. Першочергово зверніть увагу на колектор. Якщо на ньому немає механічних пошкоджень, перевірки потребує прокладка. З часом вона може втратити свої властивості й почати пропускати повітря.
У такому випадку в циліндри надходить більше маси, ніж потрібно. Можливо, проблема виникла з повітряними патрубками: вони сохнуть та тріскаються через різкі перепади температур. Якщо в машині є система EVAP, потрібно перевірити клапан продування адсорбера.
Засмічення форсунок чи дросельної заслінки
У першому випадку паливо розпилюється неправильно. Ви можете відмітити це за такими ознаками:
- збільшення витрат пального;
- падіння потужності двигуна;
- проблеми під час запуску мотора;
- несподівана зупинка в режимі роботи на холостих.
Самостійно почистити паливні форсунки не можна, для цього потрібно звернутися до фахівців.
На дросельній заслінці з часом може накопичуватися нагар. Через відкладення вона закривається не повністю, внаслідок чого в камеру згоряння потрапляє забагато повітря. Це й призводить до того, що обороти починають «плавати».
З такою проблемою зазвичай стикаються через кожні 100 тис. км пробігу. Уникнути накопичення нагару неможливо, проте цілком реально усунути цю проблему. Зверніться до фахівців у салон офіційного дилера. Тут використовують сертифіковане обладнання та працюють за стандартами виробника.
Інші причини нестабільних обертів
Є й інші фактори, що призводять до проблеми. Якщо ви бажаєте дізнатися, чому скачуть обороти в машині, розповімо, з яких причин це може відбуватися:
- падіння тиску палива. У цьому випадку, як правило, потрібно замінити паливні фільтри. Проблема може полягати й у вакуумному клапані-регуляторі або насосі.
- зниження компресії в циліндрах. Це трапляється через прогоряння прокладки ГБЦ, неправильне регулювання клапанів, залягання поршневих кілець та з інших причин;
- вихід з ладу свічок запалювання. Можливо, вони вже відпрацювали свій ресурс та потребують заміни.
Спричинити «плавання» обертів може також поломка в електричній системі, наприклад, коротке замикання чи обрив проводки.
Щоб уникнути такої проблеми, варто регулярно проходити технічне обслуговування за регламентом. Зробити це найкраще в офіційного дилера, адже він використовує тільки оригінальні запчастини для заміни. На сайті можна зробити розрахунок вартості ТО онлайн, щоб відразу запланувати бюджет.
