Диференціал — елемент трансмісії автомобіля. Завдяки йому колеса однієї осі можуть здійснювати обертання з різною швидкістю, що необхідно для безпечного та комфортного керування, виконання маневрів на дорозі, особливо під час проходження поворотів. Чим небезпечні несправності з диференціалом, чому вони виникають? Коли треба обслуговувати трансмісію, щоб уникнути її поломок? Як працює диференціал взагалі та в яких випадках виникають несправності?
Що таке диференціал простими словами
Диференціал — це механізм, який забезпечує передачу та розподіл крутного моменту між колесами однієї осі, дозволяючи їм обертатися з різною швидкістю. Є обов’язковим елементом сучасних трансмісій. Для чого потрібен міжколісний диференціал? Він працює, наприклад, при проходженні поворотів або виконанні інших маневрів. Використання диференціалу дозволяє уникнути наступних наслідків:
- швидкого та нерівномірного зносу шин;
- втрати керованості авто під час маневрів;
- нерівномірного навантаження на трансмісію.
Простіше за все пояснити роботу диференціалу на прикладі. Коли автомобіль входить у поворот, внутрішнє колесо осі обертається зі значно меншою швидкістю, аніж зовнішнє (тому що діаметр їх траєкторії відрізняється). Саме в цьому випадку активно працює диференціал. Якби його не було, то внутрішнє колесо проковзувало б, машину з великою ймовірністю могло б занести, особливо на слизькій дорозі.
У новому модельному ряду MITSUBISHI, а також у повнопривідних моделях типу Outlander, Pajero, L200 диференціали відіграють важливу роль у розподілу тяги між осями, також вони забезпечують підвищену прохідність авто.

Принцип роботи диференціалу
Класичний міжколісний диференціал складається з корпусу, сателітів та напівосьових шестерень. Його конструкція дозволяє автоматично змінювати співвідношення обертів коліс. Це працює так:
- при русі прямо колеса обертаються з однаковою швидкістю;
- під час повороту сателіти обертаються навколо своєї осі, внаслідок чого зовнішнє колесо крутиться швидше, а внутрішнє — повільніше;
- крутний момент розподіляється автоматично.
Отже, зусилля на трансмісію розподіляється відповідно до потреб кожного колеса. Хоча варто зазначити, що будова диференціала в різних моделях авто може незначно відрізнятися.
| Тип диференціала | Особливості | Де використовується |
| Відкритий | Простий, рівномірно розподіляє момент | У більшості легкових автомобілів |
| Самоблокувальний | Обмежує пробуксовку | У кросоверах, спортивних версіях легкових авто |
| Блокований | Повне блокування осі | У позашляховиках |
| Центральний | Розподіляє момент між осями | В авто з повним приводом |
| Електронний | Працює з системою стабілізації трансмісії | Сучасні авто, у тому числі MITSUBISHI |
У сучасних автомобілях робота диференціалів додатково контролюється блоком управління. Це необхідно для точнішого розподілу крутного моменту, уникнення пробуксовки, комфортного та безпечного керування.
Чим небезпечна несправність диференціала
Несправність диференціала може призводити до неправильного розподілу крутного моменту. Це збільшує навантаження на трансмісію та КПП. Разом із тим під час виконання маневрів на дорозі можливий занос, втрата керування. Основні ознаки проблем із роботою вузла:
- гул або стукіт під час руху;
- вібрації при розгоні;
- ривки при виконанні поворотів;
- пробуксовка, заноси ведучої осі автомобіля при виконанні будь-яких маневрів;
- витік мастила з редуктора.
Ігнорування цих симптомів може спровокувати виникнення аварійної ситуації на дорозі та призвести до дорогого ремонту. Саме тому важливо своєчасно проходити технічне обслуговування трансмісії, у разі потреби — виконувати заміну мастила в редукторі.
Рекомендація експерта компанії «MITSUBISHI Арма Моторс Київ»:
«Регулярна заміна мастила в диференціалі значно збільшує його експлуатаційний ресурс. Особливо це важливо для повнопривідних моделей, чутливіших до правильного розподілу крутного моменту».
Коли потрібно обслуговувати диференціал
Загальні рекомендації щодо обслуговування диференціала:
- проводити ТО з заміною мастила приблизно кожні 40 тисяч кілометрів;
- проходити ТО після активної експлуатації авто в умовах бездоріжжя;
- при ймовірному потраплянні води в редуктор також звернутися на СТО.
Якщо в трансмісії виникають сторонні шуми, то в більшості випадків це вказує саме на проблеми в роботі диференціала. Його повна заміна — дороговартісна процедура, тому оптимальний варіант — регулярно проходити технічне обслуговування згідно з рекомендаціями виробника автомобіля. На нашому сайті є зручний розрахунок вартості ТО, потрібно лише вказати марку авто, додати коментар та контактні дані для зв’язку.
Диференціал — це невидимий елемент трансмісії, але він забезпечує стабільність та безпечність у керуванні. Своєчасне обслуговування та правильна експлуатація допоможуть уникнути дорогого ремонту та зберегти надійність вашого автомобіля. Якщо з вузлом все ж виникають проблеми, то на нашому сайті є запис на сервіс: спеціалісти виконають комплексну діагностику, запропонують оптимальне рішення.
