Двигун є однією з найважливіших частин будь-якого автомобіля, однак під час його роботи за рахунок руху та тертя деталей утворюється величезна кількість теплової енергії. Для охолодження використовують рідину — антифриз або тосол.
Перша назва добре відома власникам сучасних автомобілів. Своєю чергою, тосол — це радянська торгівельна марка, з нею добре знайомі ті, хто їздив на старих машинах. Саме такі автовласники досі користуються цим типом рідини.
Що таке антифриз
Більшість охолоджуючих рідин у своєму складі містять основу з поліспиртів, присадки та воду в різних концентраціях. У загальній практиці такі речовини називаються антифризами, тобто рідинами, що не замерзають. Їх головна задача — захистити двигун від перегріву та пошкодження.
Будь-який сучасний водій знає, що таке антифриз. Ці рідини можуть бути кількох видів, і позначаються відповідними кольорами:
- Сині антифризи є найпоширенішими, і в більшості випадків мають у своїй основі етиленгліколь зі спеціальними присадками для утворення захисного шару на робочих поверхнях. Забезпечують безперебійну роботу охолоджувальної системи терміном до двох років. Вони підходять для більшості радіаторів, сумісні з пластиком та гумою.
- Зелені антифризи підходять для бензинових і дизельних двигунів та забезпечують максимальний захист поверхонь радіатора від корозії.
- Червоні або рожеві охолоджувальні рідини також створені на основі етиленгліколю, але присадки в їхньому складі мають органічне походження. Окрім високих показників тепловіддачі, такі антифризи здатні захистити робочі вузли від корозії, і підходять навіть для алюмінієвих радіаторів та силових агрегатів, що працюють на високих оборотах.
- Жовті та помаранчеві рідини мають у своїй основі пропіленгліколь, і є найбільш універсальними.
Колір охолоджувального складу не лише створює візуальну підказку водієві для простого вибору, але й покращує видимість рівня у розширювальному баку. Також ця якість корисна у випадках, коли система негерметична, і візуально визначити місце течії неможливо.
Присадки в антифризах
Оскільки система охолодження ДВЗ є досить складною для забезпечення адекватного теплообміну і має у своєму складі безліч патрубків з тонкими стінками, з'єднань та переходів, неможливо повністю уникнути відкладання шкідливих домішок з охолоджувальної рідини на її стінках.
Саме тому, окрім основної функції покращення охолоджувальної здатності, присадки для антифриза можуть виконувати інші задачі:
- видалення накипу, осадів та інших відкладень на стінках системи охолодження;
- промивання трубок;
- герметизація дрібних пошкоджень радіатора.
Якщо традиційні антифризи, наприклад, тосол, містять комплекс силікатних присадок, то карбоксилатні включають органічні кислоти, що виступають інгібіторами корозії. До гібридних складів додають карбоксилатні інгібітори, а також силікати або фосфати, при цьому вони мають середні показники тепловіддачі.
Одним з останніх винаходів є лобридні охолоджувальні рідини, схожі за складом присадок до гібридних. Їхньою основою, на відміну від попередніх трьох видів, слугує пропіленгліколь або гліцерин. Такий склад робить їх більш екологічними й дає можливість служити без заміни до 10 років.
Що таке тосол
Це різновид антифриза. Саме тосол забарвлюється в синій колір. Даний тип речовин створено за часів СРСР. Відповідно до своїх властивостей, тосоли можуть позначатися марками ОЖ-40, ОЖ-65, А-40, де цифра вказує на найнижчу температуру замерзання.
По суті відповіддю на питання про те, яка різниця між тосолом і антифризом, є те, що останнє поняття ширше та об'єднує всі охолоджувальні рідини. Перша назва зʼявилася в 70-х роках минулого століття, таку рідину виготовляли на основі етиленгліколю та води.
Як присадки додавали неорганічні речовини для захисту металевих деталей від корозії. У ті часи для виготовлення складових охолоджувальної системи використовували латунь та мідь. Саме для таких автомобілів і призначений тосол, тобто його не використовують для сучасних авто з алюмінієвими радіаторами.
Різновиди тосолу
Рідини такого типу відрізняються за складом та походженням. Зокрема, існують декілька типів:
- G11. Використовується в автомобілях, випущених до 1996 року, містить гібридні мінеральні домішки. Серед них солі фосфорної, силікатної та інших кислот. Щороку цю рідину потрібно міняти;
- G12. Це органічний безфосфатний та безсилікатний склад, який не можна змішувати з типом G11;
- G12+. Так називається вдосконалений карбосилікатний склад, створений на основі етиленгліколю. За потреби його можна використовувати разом з G11;
- G12++. До цього складу також додають силікати, іноді його також називають лобридним. Він добре поєднується з будь-якими рідинами 12 серії;
- G13. Це більш екологічний склад, створений на основі пропіленгліколю.
Спочатку різниця між тосолом і антифризом була порівняно невеликою. Проте ці рідини все ж не варто плутати, й важливо підбирати саме ту, яка підходить для вашого автомобіля. Розглянемо основні відмінності.
Чим відрізняються тосол та антифриз
Розглянемо основні критерії, за якими ці матеріали можуть бути схожими між собою або навпаки.
Діапазон робочих температур
У тосола максимальний показник кипіння — 108-110 градусів, тоді як в антифриза він сягає 115. Це повʼязано з наявністю у ньому великої кількості різних присадок. За цим показником не можна однозначно сказати, який склад кращий, усе залежить від рекомендацій виробника, вказаних в інструкції.
Хімічний склад
У цьому плані рідини відрізняються між собою. Наприклад, для старих автомобілів 90-х років використовують G11, тоді як для новіших призначені G12 та їхні вдосконалені різновиди. Для сучасних авто найкраще підходять так звані лобридні рідини, які більш ефективно борються з корозією.
Чи можна змішувати різні види охолоджувальних рідин
Актуальним для водіїв, за умови обмеженого доступу до технічних рідин для обслуговування автомобіля, є питання сумісності різних типів антифризу. Його можна з'ясувати, знаючи клас використовуваного охолоджувача та його склад.
Навіть в асортименті тосолів можуть зустрічатися різні варіанти основи, що є абсолютним протипоказом до їх змішування, і може призвести до різноманітних проблем:
- утворення осадів;
- механічного пошкодження та розм'якшення гумових елементів системи;
- забивання радіатора.
Також при змішуванні антифризів з різною основою, наприклад, етиленгліколем і пропіленгліколем, можна отримати менш продуктивне охолодження ДВЗ, його перегрів та більш дороговартісний ремонт. Розрахунок вартості ТО в цьому випадку може перевершити будь-яке очікування.
Отже, відповідь на питання, чи можна змішувати антифриз з тосолом, залежить від складу. Виробники використовують різні підходи до виробництва, тому набір речовин та відсоток присадок у рідинах може відрізнятися. Змішування охолоджувачів з можливими відмінностями в складі не рекомендовано.
Для отримання вичерпної консультації та підбору правильних технічних рідин до потреб конкретного автомобіля варто звернутися до фахівців «MITSUBISHI Арма Моторс Київ». Запис на сервіс можна здійснити прямо на сайті.