Сучасні автомобілі складно уявити без гідропідсилювача керма (ГПК) — системи, що значно полегшує керування транспортним засобом. Вона дозволяє водієві докладати менше зусиль під час повороту кермового колеса, підвищуючи комфорт та безпеку водіння.
У цій статті ми докладно з’ясуємо, як працює ГПК, з чого він складається, які бувають його різновиди, як прокачати гідропідсилювач руля, а також які нюанси потрібно враховувати під час обслуговування та ремонту.
Що таке гідропідсилювач керма?
Гідропідсилювач керма — це система, призначена для зниження фізичного навантаження на водія під час повороту керма внаслідок використання тиску рідини. Вперше такі пристрої почали активно використовувати в автомобілях з кінця 1940-х років, і з того часу вони стали стандартною частиною конструкції більшості моделей.
Основне завдання ГПК — посилення крутного моменту, що прикладається до кермового механізму. Це особливо актуально на низьких швидкостях або під час паркування, коли зусилля на кермо має бути мінімальним.
Особливості роботи системи
Серцем системи ГПК є насос, який приводиться в дію двигуном автомобіля. Він нагнітає спеціальну рідину (гідравлічне мастило) у кермовий механізм. Управління напрямком та об'ємом тиску відбувається за допомогою клапана розподільника, який реагує на поворот кермового колеса.
Коли водій повертає кермо, рідина під тиском надходить в одну зі сторін кермового циліндра, штовхаючи поршень і допомагаючи повернути колеса. Після цього речовина повертається у бачок. Все це відбувається дуже швидко, забезпечуючи плавність та точність управління.
Як влаштований гідропідсилювач?
ГПК складається з таких компонентів:
- Гідравлічний насос — забезпечує циркуляцію рідини та створює потрібний тиск.
- Кермовий механізм із підсилювачем — перетворює тиск на механічне зусилля.
- Розподільний клапан — керує напрямком потоку.
- Кермовий циліндр або рейка — передає тиск на колеса.
- Резервуар із рідиною — сховище робочого середовища.
- Фільтри та шланги — забезпечують чистоту та надійність системи.
Будь-яке порушення в одному з елементів може призвести до зниження ефективності або повної втрати посилення керма.
Переваги та недоліки гідравлічного підсилювача
Представлена система, як і будь-який інший вузол чи деталь, має певні переваги та недоліки у своїй роботі. Плюсами використання ГПК є:
- суттєве зниження фізичного навантаження на водія;
- швидка, точна та плавна реакція керма;
- підвищення безпеки під час виконання екстрених маневрів;
- простий ремонт і наявність необхідних запчастин для цього.
Якщо ж говорити про недоліки гідравліки, то варто зазначити, що вона створює більше навантаження на двигун. Також правильність її роботи залежить від рівня і стану рідини, тому система потребує регулярного звернення до сервісу та якісної перевірки.
До речі, на «MITSUBISHI Арма Моторс Київ» запис на сервіс можливий навіть онлайн. На сайті також є спеціальний калькулятор, тому перед записом ви маєте змогу відразу зробити розрахунок вартості ТО.
Що заливають у гідропідсилювач?
Для нормальної роботи ГПК потрібна спеціальна рідина з високою термостійкістю, антикорозійними та антифрикційними властивостями. Що заливати в гідропідсилювач? Найпоширеніші типи рідин:
- ATF (Automatic Transmission Fluid) — автоматична трансмісійна рідина червоного кольору, що підходить для більшості автомобілів;
- PSF чи Multi HF — спеціальне мастило, розроблене виключно для гідропідсилювачів керма;
- синтетичні склади — забезпечують максимальну стабільність за будь-яких температур і знижують знос компонентів.
Необхідно використовувати тільки рідину, рекомендовану автовиробником. Не можна змішувати різні типи — це може призвести до спінювання та збоїв у роботі насоса. Перед заміною рідини рекомендується промивати або повністю видаляти старий склад.
Обслуговування та діагностика ГПК
Для надійної роботи гідропідсилювача потрібне періодичне технічне обслуговування:
- перевірка рівня рідини у розширювальному бачку;
- заміна робочої речовини рекомендована кожні 50-70 тис. км пробігу;
- контроль стану шлангів, з'єднань, сальників;
- прослуховування роботи насоса — гул або вібрації вказують на несправність.
У холодну пору року рідина може густіти, особливо якщо використовується невідповідний склад. Важливо заздалегідь перевірити придатність оливи до низьких температур.
Особливості заміни рідини
Оскільки справність системи багато в чому залежить від стану та рівня рідини, окремим питанням розглянемо, як поміняти масло в гідропідсилювачі керма. Насправді робиться це просто. Процедура не вимагає якихось особливих вмінь або інструментів.
Необхідно відкачати стару рідину, залити нову, запустити двигун, щоб прокачати систему. Далі перевірте рівень мастила, він має знаходитися на позначці MAX, та переконайтесь у герметичності системи.
Основні ознаки того, що з ГПК проблеми
Не варто чекати моменту, коли ви виявите, що не працює гідропідсилювач керма. За низкою ознак можна зрозуміти, що варто звернутися по допомогу до спеціалістів. Про можливі поломки в системі ГПК можуть свідчити:
- тугий поворот керма під час паркування;
- сторонні звуки під час обертання колеса;
- вібрації чи ривки;
- підтікання рідини під машиною;
- часта необхідність доливання мастила.
Будь-яка з цих ознак потребує негайної діагностики, щоб уникнути повної відмови кермового підсилювача. На сервісі спеціаліст проведе огляд системи та встановить, що саме не так.
Гідропідсилювач керма — це найважливіший елемент системи керування машиною. Він забезпечує комфорт, точність і безпеку на дорозі. Знаючи, як працює ГПК, яку рідину використовувати й коли проводити обслуговування, ви зможете продовжити термін служби системи та зберегти легкість керування в будь-яких умовах. Своєчасна увага до цієї системи — гарантія впевненого та безпечного водіння.
До слова, «MITSUBISHI Арма Моторс Київ» — це офіційний дилер бренду, тому тут можна не лише отримати сервісні послуги, а й придбати новенькі автівки щойно з салону. У нас представлений гарний модельний ряд MITSUBISHI, зокрема й новинки L200 та OUTLANDER.